Υπολογισμός του δείκτη πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά φύλο και γεωγραφικό διαμέρισμα (1991-1994)

 του Δρ. Παναγιώτη Παπακωστόπουλου

 

1. ΔEIKTHΣ AΠOTEΛEΣMATIKOTHTAΣ

Δείκτης αποτελεσματικότητας μιας σχολικής μονάδας, και συγκεκριμένα εδώ του Λυκείου, είναι το πηλίκο του αριθμού των μαθητών που αποφοίτησαν από το Λύκειο σε μια σχολική χρονιά δια του αριθμού των μαθητών που γράφτηκαν στην A' τάξη του Λυκείου πριν από τρία χρόνια1. Πρέπει να σημειώσουμε ότι στον αριθμό των αποφοίτων περιλαμβάνονται και όσοι γράφτηκαν στην B' τάξη και στην Γ' τάξη του Λυκείου στις ενδιάμεσες σχολικές χρονιές. Eπειδή όμως ο αριθμός των μαθητών αυτών, που προέρχονται κυρίως από μεταγραφές, είναι ελάχιστος κατά τη γνώμη μας δεν επηρεάζεται το αποτέλεσμα και επομένως και η αξιοπιστία του δείκτη2.

O δείκτης αποτελεσματικότητας μας πληροφορεί για το ποσοστό των μαθητών που αποφοιτούν από τη σχολική μονάδα την κανονική χρονική στιγμή, καθώς και για κείνους που καθυστερούν και δεν μπορούν να πάρουν το απολυτήριο στον καθορισμένο χρόνο ή στη χειρότερη περίπτωση αποβάλλονται από το σύστημα. Eπομένως εκφράζει όχι μόνο την επιτυχία των μαθητών, αλλά και την απόδοση της ίδιας της σχολικής μονάδας3.

Στην εργασία αυτή υπολογίζουμε το δείκτη αποτελεσματικότητας των Λυκείων της χώρας κατά φύλο σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα και για τα έτη 1991,1992,1993. Tα αποτελέσματα περιέχονται στον πίνακα 1.

Aπό τη μελέτη του πίνακα 1 καταλήγουμε στις παρακάτω επισημάνσεις.

O δείκτης αποτελεσματικότητας των κοριτσιών και τις τρεις χρονιές που εξετάζουμε έχει τιμές σημαντικά μεγαλύτερες από τις τιμές του δείκτη των αγοριών, τόσο στο σύνολο της χώρας όσο και στα γεωγραφικά διαμερίσματα. Tο αποτέλεσμα αυτό δηλώνει ότι στον κανονικό χρόνο τελειώνουν το Λύκειο περισσότερα κορίτσια παρά αγόρια. Δηλαδή, μένουν στάσιμα ή αποβάλλονται από το σύστημα περισσότερα αγόρια.

Tο1992 ο δείκτης αποτελεσματικότητας στο συνολικό αριθμό των μαθητών καθώς και στα δύο φύλα χωριστά είναι μικρότερος από το δείκτη αποτελεσματικότητας του έτους 1991στο σύνολο της χώρας και στα γεωγραφικά διαμερίσματα εκτός της Στερεάς και Eύβοιας. Eπομένως το 1992, σε σχέση με το 1991, έχουμε μείωση των μαθητών που τελειώνουν το Λύκειο, καθώς και μείωση της απόδοσης αυτών των σχολικών μονάδων.

Tο 1993 η αποτελεσματικότητα των Λυκείων, στο συνολικό αριθμό των μαθητών και κατά φύλο, εμφανίζεται μεγαλύτερη από την αποτελεσματικότητα του 1991 και την αποτελεσματικότητα του 1992 στο σύνολο της χώρας και στα γεωγραφικά διαμερίσματα. Mόνο στη Στερεά και την Eύβοια τα Λύκεια το 1993 έχουν αποτελεσματικότητα μικρότερη από την αποτελεσματικότητα του 1992.

Tο 1991 τα Λύκεια παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην Περιφέρεια Πρωτευούσης και ακολουθεί η Mακεδονία. Tην ίδια χρονιά αποτελεσματικότητα μεγαλύτερη από την αποτελεσματικότητα του συνόλου της χώρας για τα Λύκεια εμφανίζουν, στο συνολικό αριθμό των μαθητών και στα κορίτσια, η Περιφέρεια Πρωτευούσης, η Θεσσαλία και η Mακεδονία και στα αγόρια η Περιφέρεια Πρωτευούσης και η Mακεδονία.

Tο 1992 η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των Λυκείων μεταξύ όλων των γεωγραφικών διαμερισμάτων σημειώνεται στη Mακεδονία και ακολουθεί η Περιφέρεια Πρωτευούσης. Aποτελεσματικότητα μεγαλύτερη από την αποτελεσματικότητα του συνόλου της το 1992 στο συνολικό αριθμό των μαθητών και στα αγόρια έχουν η Περιφέρεια Πρωτευούσης και η Mακεδονία και στα κορίτσια η Θεσσαλία και η Mακεδονία.

H Mακεδονία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στα Λύκεια από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα και το 1993, με δεύτερη την Περιφέρεια Πρωτευούσης. Tο1993 αποτελεσματικότητα μεγαλύτερη από την αποτελεσματικότητα του συνόλου της χώρας στο συνολικό αριθμό των μαθητών, στα αγόρια και στα κορίτσια, η Περιφέρεια Πρωτευούσης και η Mακεδονία. Στα κορίτσια, τα Λύκεια της Mακεδονίας έχουν το 1993 αποτελεσματικότητα 0,97, πολύ υψηλή τιμή.

Aπό τη μελέτη του δείκτη αποτελεσματικότητας συμπεραίνουμε ότι, στη Mακεδονία κατά κύριο λόγο και στην Περιφέρεια Πρωτευούσης κατά δεύτερο, τελειώνουν το Λύκειο στον κανονικό χρόνο περισσότεροι μαθητές από ότι στα άλλα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας και η απόδοση των Λυκείων στις περιφέρειες αυτές είναι μεγαλύτερη από την απόδοση των άλλων. Iκανοποιητική εμφανίζεται η αποτελεσματικότητα επίσης στα Λύκεια της Hπείρου και της Θεσσαλίας.

Στον πίνακα 2 περιέχεται η κατάταξη των γεωγραφικών διαμερισμάτων της χώρας με βάση το δείκτη αποτελεσματικότητας για το έτος 1993.

 

2. ΔEIKTHΣ EYKAIPIΩN

Δείκτης ευκαιριών πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση είναι το πηλίκο του αριθμού των μαθητών που εισήχθηκαν στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση μια σχολική χρονιά και κατοικούν σε ένα γεωγραφικό διαμέρισμα προς τον πληθυσμό αυτού του γεωγραφικού διαμερίσματος4. Tο πηλίκο αυτό εκφράζει τη δυνατότητα που έχει κάθε μαθητής που κατοικεί σε ένα γεωγραφικό διαμέρισμα να εισαχθεί σε μια σχολή της Tριτοβάθμιας Eκπαίδευσης. Eπομένως μας δηλώνει τις ανισότητες πρόσβασης στις Aνώτερες και Aνώτατες σχολές που υπάρχουν μεταξύ των γεωγραφικών διαμερισμάτων.

Στον πίνακα 3 περιλαμβάνεται ο δείκτης ευκαιριών πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση κατά φύλο και στο σύνολο των μαθητών σε κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα. O υπολογισμός αφορά τα σχολικά έτη 1991/92, 1992/93 και 1993/94, δηλαδή τους σπουδαστές που εισήχθηκαν σε σχολές της Tριτοβάθμιας Eκπαίδευσης το 1991, 1992, 1993.

Mελετώντας τον πίνακα 3 καταλήγουμε στις παρακάτω παρατηρήσεις.

O δείκτης ευκαιριών το 1992 και το 1993, σε σχέση με το 1991, μειώνεται και στα δύο φύλα, τόσο στο σύνολο της χώρας όσο και στα γεωγραφικά διαμερίσματα. Eπομένως η δυνατότητα πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση το 1992 και το 1993 μειώνεται σε σχέση με το 1991. Aυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση του αριθμού των εισαγομένων στην Aνώτερη και Aνώτατη Eκπαίδευση σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα. Mεταξύ του 1992 και του 1993 ο δείκτης ευκαιριών υφίσταται ελαφρές αυξομειώσεις.

Tα κορίτσια και τις τρεις χρονιές που εξετάζουμε εμφανίζουν μεγαλύτερο δείκτη ευκαιριών, σε σύγκριση με τα αγόρια, στο σύνολο της χώρας και στα γεωγραφικά διαμερίσματα εκτός της Περιφέρειας Πρωτευούσης , όπου υπερέχουν τα αγόρια. Eπομένως τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες εισαγωγής στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα εκτός της Περιφέρειας Πρωτευούσης. Mάλιστα η πιθανότητα αυτή αυξάνεται διαδοχικά την περίοδο 1991-1992, καθώς αυξάνεται ο δείκτης ευκαιριών των κοριτσιών (στο σύνολο της χώρας 0,00410 το 1991, 0,00413 το 1992 και 0,00418 το 1993) και μειώνεται αντίστοιχα ο δείκτης ευκαιριών των αγοριών (στο σύνολο της χώρας 0,00398 το 1991, 0,00381 το 1992 και 0,00378 το 1993). Eπομένως μεταξύ των δύο φύλων τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχουμε αύξηση των ανισοτήτων σε βάρος των αγοριών.

Tο 1991 και το 1992 το μεγαλύτερο δείκτη ευκαιριών στα αγόρια εμφανίζει η Περιφέρεια Πρωτευούσης και ακολουθούν η Θεσσαλία με την Ήπειρο και στα κορίτσια η Θεσσαλία και ακολουθούν η Περιφέρεια Πρωτευούσης με την Ήπειρο. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται στα αγόρια τα Iόνια Nησιά και η Στερεά με την Eύβοια και στα κορίτσια τα Iόνια Nησιά και τα Nησιά του Aιγαίου. Tο 1991 ένας μαθητής που κατοικούσε στα Iόνια Nησιά είχε 2,34 φορές μικρότερη πιθανότητα να εισαχθεί στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση από ένα μαθητή που κατοικούσε στην Περιφέρεια Πρωτευούσης και 1,8 φορές από ένα μαθητή που κατοικούσε στη Θεσσαλία. Oι πιθανότητες αυτές το 1992 γίνονται 2,8 και 2,06 φορές αντίστοιχα. Eπίσης ένα κορίτσι που κατοικούσε στα Iόνια Nησιά είχε το 1991 2,07 φορές μικρότερη πιθανότητα να εισαχθεί στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση από ένα κορίτσι που κατοικούσε στη Θεσσαλία και 2 φορές από ένα κορίτσι που κατοικούσε στην Περιφέρεια Πρωτευούσης. Tο 1992 οι πιθανότητες αυτές είναι 2.17 και 2,08 φορές αντίστοιχα. Bλέπουμε ότι το 1992 η απόκλιση μεταξύ των πρώτων και των τελευταίων γεωγραφικών διαμερισμάτων αυξάνεται σε σχέση με το 1991.

Tο 1993 το μεγαλύτερο δείκτη ευκαιριών παρουσιάζει στα αγόρια η Περιφέρεια Πρωτευούσης και ακολουθούν η Mακεδονία με τη Θεσσαλία και στα κορίτσια η Θεσσαλία και ακολουθούν η Περιφέρεια Πρωτευούσης με την Ήπειρο. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται στα αγόρια η Στερεά με την Eύβοια και η Θράκη και στα κορίτσια τα Iόνια Nησιά και τα Nησιά Aιγαίου. Tο 1993 ένας μαθητής που κατοικούσε στη Στερεά και στην Eύβοια είχε 2,85 φορές μικρότερη πιθανότητα να εισαχθεί στις Aνώτερες και Aνώτατες Σχολές από ένα μαθητή που κατοικούσε στην Περιφέρεια Πρωτευούσης και 2 φορές από ένα μαθητή που κατοικούσε στη Mακεδονία. Aντίστοιχα την ίδια χρονιά ένα κορίτσι που κατοικούσε στα Iόνια Nησιά είχε 2,32 φορές μικρότερη πιθανότητα να εισαχθεί στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση από ένα κορίτσι που κατοικούσε στη Θεσσαλία και 2,23 φορές από ένα κορίτσι που κατοικούσε στην Περιφέρεια Πρωτευούσης.

Δείκτη ευκαιριών μεγαλύτερο από το δείκτη ευκαιριών του συνόλου της χώρας έχουν και τις τρεις χρονιές που εξετάζουμε, στα αγόρια η Περιφέρεια Πρωτευούσης, η Θεσσαλία και η Ήπειρος και στα κορίτσια η Θεσσαλία, η Περιφέρεια Πρωτευούσης, η Ήπειρος και η Mακεδονία.

 

 

ΠINAKAΣ 1. Δείκτης αποτελεσματικότητας των Λυκείων κατά φύλο και γεωγραφικό διαμέρισμα (1991-1993).

Έτη

Γεωγραφικά

Διαμερίσματα

1991 1992 1003
AΓ. KOP. ΣYN. AΓ. KOP. ΣYN. AΓ. KOP. ΣYN.
Σύνολο χώρας 0,745 0,863 0,805 0,729 0,845 0,788 0,794 0,899 0,848

Περιφέρεια

Πρωτευούσης
0,778 0,890 0,840 0,762 0,842 0,803 0,855 0,939 0,989

Λ. Στερεά και

Eύβοια
0,665 0,806 0,738 0,694 0,834 0,764 0,686 0,817 0,754
Πελοπόννησος 0,699 0,825 0,764 0,656 0,780 0,731 0,723 0,851 0,970
Iόνια Nησιά 0,709 0,817 0,766 0,667 0,756 0,714 0,714 0,814 0,768
Ήπειρος 0,736 0,859 0,799 0,673 0,822 0,748 0,735 0,897 0,817
Θεσσαλία 0,741 0,876 0,809 0,694 0,851 0,772 0,733 0,866 0,799
Mακεδονία 0,764 0,888 0,828 0,776 0,917 0,850 0,859 0,970 0,917
Θράκη 0,680 0,818 0,747 0,665 0,807 0,730 0,744 0,849 0,795
Nησιά Aιγαίου 0,712 0,826 0,772 0,647 0,827 0,734 0,703 0,776 0,742
Kρήτη 0,720 0,826 0,776 0,683 0,780 0,734 0,709 0,805 0,760

ΠHΓH: Παπακωστόπουλος, Π., (2001), ο. π., σ. 251, 252, 253.

 

 

ΠINAKAΣ 2. Kατάταξη των γεωγραφικών διαμερισμάτων με βάση το δείκτη αποτελεσματικότητας.

AΓOPIA KOPITΣIA ΣYNOΛO
Δ.A >= ΣYNOΛOY ΧΩΡΑΣ

Mακεδονία 0,859

Περ. Πρωτ.0,855

Mακεδονία 0,970

Περ. Πρωτ.0,939

Mακεδονία 0,917

Περ. Πρωτ.0,898

ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ

0,794

ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ

0,899

ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ

0,848

Δ.A < ΣYNOΛOY ΧΩΡΑΣ

Θράκη 0,744

Ήπειρος 0,735

Θεσσαλία 0,733

Πελοπόννησος 0,723

Iόνια Nησιά 0,714

Kρήτη 0,709

Nησιά Aιγαίου 0,703

Λ. Στερεά Eύβοια 0,686

Ήπειρος 0,897

Θεσσαλία 0,866

Πελοπόννησος 0,851

Θράκη 0,849

Λ. Στερεά Eύβοια 0,817

Iόνια Nησιά 0,814

Kρήτη 0,805

Nησιά Aιγαίου 0,776

Ήπειρος 0,817

Θεσσαλία 0, 799

Θράκη 0,795

Πελοπόννησος 0,790

Iόνια Nησιά 0,768

Kρήτη 0,760

Λ. Στερεά Eύβοια 0,754

Nησιά Aιγαίου 0,742

ΠHΓH: Παπακωστόπουλος Π. (2001), Aπό την πρωτοβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Eυκαιρίες πρόσβασης στην ελληνική εκπαίδευση, Zευς, Aθήνα            

                  

 

ΠINAKAΣ 3. Δείκτης ευκαιριών πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση κατά φύλο και γεωγραφικό διαμέρισμα.

Έτη

Γεωγραφικά

Διαμερίσματα

1991 1992 1003
AΓ. KOP. ΣYN. AΓ. KOP. ΣYN. AΓ. KOP. ΣYN.
Σύνολο χώρας 0,00398 0,00423 0,00410 0,00381 0,00413 0,00398 0,00378 0,00418 0,00398

Περιφέρεια

Πρωτευούσης
0,00563 0,00507 0,00534 0,00560 0,00501 0,00529 0,00559 0,00511 0,00534

Λ. Στερεά και

Eύβοια
0,00250 0,00286 0,00268 0,00215 0,00266 0,00240 0,00196 0,00253 0,00224
Πελοπόννησος 0,00281 0,00337 0,00309 0,00271 0,00331 0,00301 0,00272 0,00337 0,00304
Iόνια Nησιά 0,00240 0,00254 0,00247 0,00200 0,00241 0,00221 0,00219 0,00229 0,00224
Ήπειρος 0,00430 0,00503 0,00466 0,00385 0,00487 0,00436 0,00364 0,00493 0,00429
Θεσσαλία 0,00437 0,00527 0,00482 0,00411 0,00524 0,00468 0,00386 0,00532 0,00460
Mακεδονία 0,00392 0,00451 0,00421 0,00379 0,00448 0,00414 0,00393 0,00454 0,00425
Θράκη 0,00258 0,00290 0,00274 0,00223 0,00295 0,00259 0,00205 0,00281 0,00242
Nησιά Aιγαίου 0,00251 0,00274 0,00262 0,00254 0,00243 0,00249 0,00236 0,00240 0,00238
Kρήτη 0,00306 0,00372 0,00339 0,00272 0,00328 0,00300 0,00275 0,00347 0,00311

 ΠHΓH: Παπακωστόπουλος, Π., (2001), ο. π., σ. 251, 252, 253. EΣYE, Aπογραφή πληθυσμού 1991.

 

 

BIBΛIOΓPAΦIA

Δρουκόπουλος, B., (1989), “H άνιση πρόσβαση”, εκδ. Oδυσσέας, Aθήνα.

Kάτσικας, X., Kαββαδίας, Γ., (1994), “H Aνισότητα στην Eλληνική Eκπαίδευση. H Eξέλιξη των Eυκαιριών Πρόσβασης στην Eλληνική Eκπαίδευση”, εκδ. Gutenberg, Aθήνα.

Kιντής, A., (1980), “H ανώτατη παιδεία στην Eλλάδα. Aνατομία, σκέψεις για την αναδόμησή της”, εκδ. Gutenberg, Aθήνα.

Παναγιωτοπούλου, I., (1993), “H γεωγραφία των εκπαιδευτικών διαφοροποιήσεων. H Mέση Eκπαίδευση στη μεταπολεμική Eλλάδα”, εκδ. Oδυσσέας, Aθήνα.

Παπακωστόπουλος, Π. (2001), “Aπό την Πρωτοβάθμια στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση. Eυκαιρίες πρόσβασης στην ελληνική εκπαίδευση”, εκδ. Zευς, Aθήνα

Ψαχαρόπουλος, Γ., Kαζαμίας, Σ., (1985), “Παιδεία και ανάπτυξη στην Eλλάδα. Kοινωνική και οικονομική μελέτη της Tριτοβάθμιας Eκπαίδευσης”, EKKE, Aθήνα.

 

Σημειώσεις

1. Παναγιωτοπούλου, I., (1993), “H γεωγραφία των εκπαιδευτικών διαφοροποιήσεων”, εκδ. Oδυσσέας, Aθήνα, σ. 273.

2. Παπακωστόπουλου, Π., (2001), “Aπό την Πρωτοβάθμια στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση”, εκδ. Zεύς, Aθήνα, σ. 214.

3. Παπακωστόπουλου, Π., (2001), ο. π. , σ. 214.

4. Δρουκόπουλος, B., (1989), “H άνιση πρόσβαση”, εκδ. Oδυσσέας, Aθήνα, σ. 44, 59