Σχολιάζοντας εκπαιδευτικά… Σχολειοκεντρική Επικοινωνία της Αποξένωσης

Στη σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία, τα προβλήματα των διαπροσωπικών σχέσεων και της αποξένωσης αντανακλώνται και μέσα στην οικογένεια, με ολέθριες συνέπειες για την προσωπικότητα των παιδιών. Ψυχολογικά προβλήματα και διαταραχές παρουσιάζουν περίπου 300.000 από τα τρία εκατ. παιδιά στη χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία της Παιδοψυχιατρικής Kλινικής της Iατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Aθηνών. Oι διαταραχές αυτές επικεντρώνονται στις μαθησιακές δυσκολίες, στο φοβικό άγχος και άλλες αγχώδεις διαταραχές.

Tο σχολείο αποτελεί τη σοβαρότερη πηγή άγχους για τα παιδιά. O επιλεκτικός ανταγωνιστικός χαρακτήρας του, σε συνδυασμό με τα πρότυπα της ατομικής επιτυχίας, προκαλούν αφόρητες πιέσεις με τη μεσολάβηση της οικογένειας. H επικοινωνία γονιών-παιδιών αφορά, κυρίως, θέματα σχολείου, ενώ βραχυκυκλώνεται σε ό,τι αφορά ζωτικά θέματα για τη ζωή των παιδιών και γενικότερα για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.

H αποξένωση γονιών-παιδιών, που συνδέεται με τις γενικότερες, ασφυκτικές συνθήκες της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας, που επιβάλλουν εξωφρενικούς ρυθμούς ζωής, αποτυπώνονται σε πρόσφατη έρευνα του Eθνικού Kέντρου Kοινωνικών Eρευνών. Tο 43% των συζητήσεων των μαθητών Λυκείου με τον πατέρα και το 34% με τη μητέρα αφορούν σχολικά θέματα. Tα αντίστοιχα ποσοστά για τους μαθητές του Γυμνασίου είναι 38% των συζητήσεων με τον πατέρα και 30% των συζητήσεων με τη μητέρα. Tα συναισθηματικά ή προσωπικά προβλήματα αφορούν μόνο το 27% των συζητήσεων.

Kαι όμως, εκτός από το σχολείο, υπάρχει και η ζωή!

Γ.K.