«Κατασκευάζουν» πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς για να νομιμοποιήσουν 12.000 μετακινήσεις και 5.000 απολύσεις

του Χρήστου Κάτσικα

ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

 

Ανακοινώθηκε τις προηγούμενες μέρες από το Υπουργείο Παιδείας η Εγκύκλιος υπολογισμού κενών και πλεονασμάτων Εκπαιδευτικών η οποία αναμένεται να κάνει άνω κάτω τα σχολεία τη νέα σχολική χρονιά, την ίδια ώρα που ανοίγει το δρόμο για χιλιάδες μετακινήσεις καθηγητών και λιπαίνει το έδαφος για απολύσεις.

Και όλα αυτά, σε μια περίοδο, κατά την οποία με σχέδιο νόμου που κατατίθεται τις επόμενες μέρες στη Βουλή, προετοιμάζονται χιλιάδες απολύσεις και διαθεσιμότητες εργαζομένων, μέσα στο 2013 (σε δήμους, ΕΡΤ αλλά και σε οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου), ενώ συγκροτείται μόνιμος μηχανισμός (Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης) που θα προωθεί, με απλές Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά διατάγματα, καταργήσεις οργανικών θέσεων Νομικών Προσώπων και απολύσεις, άμεσα και στο μέλλον.

Όποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του αισθάνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας, σιγά και σταθερά, λιπαίνει το έδαφος για την "κατασκευή" εκπαιδευτικών χωρίς ωράριο έτσι ώστε αμέσως μετά να νομιμοποιήσει στην κοινή γνώμη τα σχέδιά του για διαθεσιμότητες, αργίες και απολύσεις. Αυτό είναι το σκοτεινό μέλλον που «υφαίνει» το Υπουργείο Παιδείας για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς με την ευκαιρία της οικονομικής κρίσης.

 

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΛΑΙΜΗΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Με την Εγκύκλιο «Υπολογισμός κενών και πλεονασμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2013-2014» το Υπουργείο Παιδείας ουσιαστικά «κατασκευάζει» με τεχνητό τρόπο πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με την Εγκύκλιο για τον προ-υπολογισμό των κενών – πλεονασμάτων λαμβάνονται υπόψη: α) η αύξηση ωραρίου των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το Ν.4152/2013 (ΦΕΚ107τΑ/09.05.2013) β) οι τάξεις και τα τμήματα της φετινής σχολικής χρονιάς γ) οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν οργανικά στην εκάστοτε σχολική μονάδα. Με βάση τους πίνακες αυτούς (και αφού προσθαφαιρεθούν όσοι πάρουν μετάθεση, βελτίωση, οργανική κλπ) θα υπολογισθούν τα λειτουργικά κενά. Παράλληλα οργανική θέση προβλέπεται πλέον με πάνω από 12 ώρες ενώ το λεγόμενο Project θα ανατίθεται σε έναν μόνο εκπαιδευτικό (η συνδιδασκαλία θα καταργηθεί).

 

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ – ΑΡΓΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΣΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Αριθμός καθηγητών που προβλέπεται να μετακινηθούν αναγκαστικά τη νέα σχολική χρονιά

Περίπου 12.000

Αριθμός εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπεται να απολυθούν ή να τεθούν σε αργία τα επόμενα 2 χρόνια

Περίπου 5.000

Αριθμός συμβασιούχων εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι δεν θα επαναπροσληφθούν ως αναπληρωτές (κάλυψη λειτουργικών κενών στο κανονικό πρόγραμμα των σχολικων μονάδων)

Περίπου 10.000

 

Οι συνέπειες των επιχειρούμενων ρυθμίσεων είναι τραγικές καθώς σημαίνουν μόνιμη έξοδο 10.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αναγκαστικές μετακινήσεις τη νέα σχολική χρονιά περίπου 12.000 μονίμων εκπαιδευτικών, απολύσεις 5.000 εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων που δεν «χωράνε» στους νέους σχεδιασμούς και μείωση κατά 10.000 των οργανικών θέσεων εργασίας στη σχολική εκπαίδευση (οργανικών θέσεων).

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έγιναν από τις κατά τόπους Ενώσεις Καθηγητών αλλά και από αιρετούς εκπαιδευτικούς των Υπηρεσιακών Συμβουλίων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης περίπου 12.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί χάνουν την οργανική τους θέση και σε πρώτη φάση βρίσκονται μπροστά στο φάσμα της μετακίνησης τους δεκάδες και εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τους τόπους μόνιμης κατοικίας τους ενώ σε δεύτερη φάση απειλούνται με απόλυση.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόνο στην Ανατολική Αττική περίπου 700 καθηγητές χάνουν την οργανική τους θέση, ενώ συνολικά στο λεκανοπέδιο οι απώλειες οργανικών θέσεων υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τις 5.000. Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με ανακοίνωση των αρμοδίων οργάνων των εκπαιδευτικών, περίπου 2.000 καθηγητές χάνουν την οργανική τους θέση και το ίδιο συμβαίνει με το 25% των υπηρετούντων καθηγητών στο ν. Ιωαννίνων (390 καθηγητές), με το 24% των υπηρετούντων καθηγητών στο ν. Γρεβενών, με το 20% των καθηγητών που ανήκουν στη Διεύθυνση Α΄ Πειραιά, ενώ σε ορισμένους νομούς, με τα αυθαίρετα κριτήρια που εισάγει το Υπ. Παιδείας, το ποσοστό των καθηγητών που πλεονάζουν ξεπερνάει το 30% (ν. Ηλείας) καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες των σχολείων και των ομάδων σχολείων σε κάθε περιοχή (μικρά νησιά, απομακρυσμένες περιοχές σε Νομούς κλπ).

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΡΙΘΜΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΟΥ ΠΛΕΟΝΑΖΟΥΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Ν. Θεσσαλονίκης

2.000

Ανατολική Αττική

700
Πειραιάς

Το 20% των υπηρετούντων μονίμων καθηγητών

Ν. Ιωαννίνων

390

Ν. Γρεβενών

Το 24% των υπηρετούντων μονίμων καθηγητών

Ν. Ηλείας

Το 30% των υπηρετούντων μονίμων καθηγητών

Λεκανοπέδιο Αττικής

5.000

 

Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμη πιο πολύ στην αρχή της σχολικής χρονιάς καθώς το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ήδη το κλείσιμο πάνω από 64 σχολικών μονάδων σε Α/βάθμια και Β/βάθμια Εκπαίδευση, ενώ παράλληλα δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στις μαθητικές τάξεις στοιβάζοντας ολοένα και περισσότερους μαθητές. Είναι φανερό ότι η προκρούστεια «λογιστική» του Υπουργείου Παιδείας αντιμετωπίζει τους μαθητές ως αριθμούς και τους «πλεονάζοντες» εκπαιδευτικούς σαν περιπλανώμενο θίασο που θα τριγυρίζουν από σχολείο σε σχολείο κάνοντας μία, δύο ή και τρεις ώρες, όπου υπάρχουν κενά για να συμπληρώσουν το ωράριό τους.

 

ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΝ ΕΜΦΥΛΙΟΥΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

Την ίδια στιγμή σε μια κίνηση παραπλάνησης, εξαπάτησης και δημιουργίας εμφυλιοπολεμικού κλίματος στη λογική του «διαίρει και βασίλευε» το Υπουργείο Παιδείας προσφέρει μαθήματα μιας ειδικότητας σε άλλη. Πρώτη η πρώην Υφυπουργός Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου στην προσπάθειά της να μεταθέσει το πρόβλημα που δημιούργησε η ρύθμιση για τις ξένες γλώσσες δεν δίστασε να υποσχεθεί ξεθεμελίωμα των συνόρων της ανάθεσης μαθημάτων : «Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι δεν θα αξιοποιήσουμε τους καθηγητές των ξένων γλωσσών. Οι καθηγητές αυτοί, πολλοί από αυτούς διδάσκουν και στα δημοτικά και συμπληρώνουν ωράριο και βεβαίως έχουν και τη δυνατότητα να διδάξουν λογοτεχνία, είναι καθηγητές λογοτεχνίας και ίσως και κάποιο άλλο μάθημα».

Την ίδια ώρα ρίχνουν «αθώες» προτάσεις για καθηγητές που μπορούν να εργαστούν στις τελευταίες τάξεις των Δημοτικών σχολείων, νηπιαγωγούς που μπορούν να εργαστούν στις πρώτες. Πατάνε πάνω στην αυξημένη ανεργία των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, λιπαίνουν την αφέλεια και την κοινωνική στραβωμάρα, «γαργαλάνε» τις χαμηλές συνειδήσεις, πριμοδοτούν αντιλήψεις του τύπου «για τη δική μου καλύβα που καίγεται φταίει του διπλανού που δεν καίγεται ακόμη». Οι ίδιοι που ευθύνονται για την αδιοριστία και την ανεργία, για τους ωρομίσθιους των 300 ευρώ και για τους μόνιμους των 700 ευρώ, οι ίδιοι που ετοιμάζουν προσλήψεις με το σταγονόμετρο, ρίχνουν το σπόρο για πολλούς μικρούς εμφύλιους που θα διασπάσουν την εκπαιδευτική κοινότητα, θα την τραυματίσουν θανάσιμα και θα την καταστήσουν αδύναμη να αντιμετωπίσει το νέο εργασιακό μεσαίωνα που ετοιμάζουν.

Και κάποιοι εκπαιδευτικοί πέφτουν στην παγίδα. Και είναι έτοιμοι να χάψουν το παραμύθι. Πως δήθεν για την ανεργία των φιλολόγων, των μαθηματικών, των φυσικών κλπ δεν φταίει η πολιτική των ελάχιστων διορισμών, δεν φταίει η ανεργία, αλλά φταίνε οι δάσκαλοι «που επιμένουν να κάνουν αυτοί μάθημα στις απαιτητικές τάξεις των δημοτικών σχολείων»...Για την ανεργία των καθηγητών της Πληροφορικής φταίνε «οι μαθηματικοί που άρπαξαν πολλές θέσεις». Για την ανεργία των φιλολόγων φταίνε οι συνάδελφοί τους των Ξενόγλωσσων μαθημάτων «που τους άρπαξαν το μάθημα της ιστορίας». Έτσι για τα προβλήματα των πτυχιούχων των Πανεπιστημίων φταίνε οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ που «θέλουν να τους πάρουν τα εργασιακά δικαιώματα» και για τα προβλήματα των πτυχιούχων των ΤΕΙ «φταίνε οι πτυχιούχοι των Πανεπιστημίων που δεν τους αφήνουν να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα»...

Αν οι αντιλήψεις αυτές κυριαρχήσουν τότε είναι σίγουρο ότι αφενός καμιά ευκαιρία για δουλειά δεν θα ανοίξει για τους εκπαιδευτικούς, αφετέρου, την ώρα που θα κονταροχτυπιούνται μεταξύ τους θα αφήνουν ανοιχτά πόρτες και παράθυρα για να περάσει ο οδοστρωτήρας από πάνω τους.

Έχουμε συναίσθηση ότι οι σκέψεις αυτές δεν είναι σήμερα δημοφιλείς σε κάποιους εκπαιδευτικούς που βλέπουν όσο βλέπουν τα μάτια τους ενώ περισσότερο από ποτέ οφείλουν να βλέπουν με το μυαλό τους. Οφείλουν να αναρωτηθούν: Πόσοι και πόσο θα κερδίσουν αν αλλάξουν τα «σύνορα» στις βαθμίδες και τις ειδικότητες όταν ο εργοδότης επιβάλλει δραστική μείωση προσλήψεων τέτοια που θα ισοδυναμεί ουσιαστικά με το τέλος των προσλήψεων; Πόσοι και πόσο θα ωφεληθούν όταν ο εργοδότης επιβάλλει ελαστικοποίηση της εργασίας, μόνιμη μείωση των μισθών, αύξηση του ωραρίου και στο τέλος κατάργηση της μονιμότητας αρχίζοντας από τους νεοεισερχόμενους; Ποιοι και με πια ενότητα «ψυχής και σώματος» θα μπορέσουν να αποτρέψουν τότε την καταιγίδα;