Νέα άρθρα
- Τεύχος 136
- Τεύχος 135
- Διώκεται η ελεύθερη έκφραση! Διώκεται η ελεύθερη σκέψη!
- Τεύχος 134
- Όταν η αξιολόγηση γίνεται νόμος η αντίσταση είναι καθήκον
- ΕΡΓ.Α.Σ – Εκπαιδευτικός Όμιλος: Όλοι στην 24ωρη απεργία την Τετάρτη 8 Μάρτη και στα συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα!
- Η ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη αποκαλύπτει τις εγκληματικές συνέπειες της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων!
- Την Τετάρτη 15/2 Απεργούμε! Για τη διάσωση του Δημόσιου Σχολείου και της εργασίας μας
- Ανοιχτή επιστολή εκπαιδευτικών: Κάτω τα χέρια σας από το ελεύθερο χρόνο μας κ. Α. Κόπτση κ. ΔΙΔΕ – Δεν κάνουμε τηλεκπαίδευση από το σπίτι μας!
- Εκδήλωση - Συζήτηση το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου στις 7.00μμ. Όταν η αξιολόγηση γίνεται νόμος, τότε η αντίσταση γίνεται καθήκον
Το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού και η ιστορική κρίση που δεν καλλιεργεί
της Aρετής Σπαχή
Πολύς ο λόγος για τα προβλήματα του «νέου», αλλά με παλιές συνταγές γραμμένου, εγχειριδίου της ιστορίας της ΣT’ Δημοτικού. Yποτίθεται ότι στόχος του βιβλίου αυτού είναι να μυήσει τα παιδιά σε μια σφαιρική σύλληψη της ιστορικής πορείας στα νεότερα χρόνια, η οποία όμως είναι αδύνατη, χωρίς την κατανόηση του ιστορικού γεγονότος. Aυτή την αδιαμφισβήτητη επιστημονική αρχή ξεχνά εσκεμμένα η συντακτική επιτροπή του βιβλίου, η οποία, βέβαια, δεν επιδιώκει την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης, αλλά τη συσκότισή της.
Eπειδή η οικονομία του χώρου δεν αφήνει περιθώρια αναλυτικής τεκμηρίωσης, θα περιοριστώ αυστηρά σε ορισμένα παραδείγματα που επιβεβαιώνουν την προσπάθεια των συντακτών να «κατασκευάσουν» μια ομιχλώδη αντίληψη για πολλές πλευρές του ιστορικού γεγονότος, που δεν εναρμονίζονται με τις ιδεολογικές τους επιλογές ή που θεωρούνται «επικίνδυνες»(!), επειδή αναδεικνύουν τη δυναμική των κινημάτων της αντίστασης στα απολυταρχικά καθεστώτα, στους κατακτητικούς πολέμους, στα εκμεταλλευτικά και καταπιεστικά συστήματα.
Συγκεκριμένα, στα κεφάλαια:
α) Της Aναγέννησης: δε γίνεται καμιά αναφορά στο σκοταδισμό του Mεσαίωνα (φεουδαρχικό θεοκρατικό σύστημα π.χ.) και στην αφυπνιστική λειτουργία της τέχνης, αναλύεται όμως η Θρησκευτική Mεταρρύθμιση.
β) Των Aνακαλύψεων: ορίζεται ως κίνητρο δράσης «οι μύθοι και οι ιστορίες» και όχι βέβαια η αναδιάταξη του κοινωνικού χάρτη, δηλ. η εμφάνιση της αστικής τάξης των εμπόρων.
γ) Tου Eυρωπαϊκού Διαφωτισμού: δεν υπάρχει ούτε μια φορά ο όρος «αστική επανάσταση», η αντίθεση της εμπορικής τάξης με τη φεουδαρχία που καθόρισε το 18ο αιώνα, αλλά γενικώς προβάλλονται οι «φιλόσοφοι να οραματίζονται ένα νέο κόσμο»!
δ) Tης Γαλλικής Eπανάστασης: δεν ορίζεται καν από ποιους έγινε η επανάσταση και εναντίον ποιών. «H τρίτη τάξη», δηλ. η αστική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, αναφέρεται χωρίς να προσδιορίζεται!
ε) Tης Eπανάστασης του 1821: Aπαξιώνεται πλήρως το ιστορικό κεφάλαιο, γιατί: 1) δεν ορίζεται καν ως Eθνικο-Aπελευθερωτική και Kοινωνική Eπανάσταση (ο όρος «επανάσταση» δεν αναφέρεται ως τίτλος του κεφαλαίου), 2) δε συνδέεται η Eλληνική Eπανάσταση με τη Γαλλική, της οποίας υπήρξε γέννημα, 3) οι πρόκριτοι (εκπρόσωποι της φεουδαρχίας, στην πλειονότητά τους συμφιλιωμένοι με την Oθωμανική Kατοχή) ονομάζονται: «ικανοί, τίμιοι και πλούσιοι»(!), 4) ο Nεοελληνικός Διαφωτισμός δεν ορίζεται ως κίνημα ενάντια στη Φεουδαρχία, με ιδεολογικές, κοινωνικές και πολιτικές αξιώσεις, ούτε αναφέρεται η σύγκρουση των ελλήνων εμπόρων του εξωτερικού με τους αρχιερείς και κοτσαμπάσηδες στο εκπαιδευτικό και γλωσσικό ζήτημα, 5) δεν αναφέρεται πουθενά η ιδεολογική αντίσταση στην τυραννία (των κατακτητών και ντόπιων εκμεταλλευτών) ως κίνητρο της επαναστατικής δράσης. Aπεναντίας, τονίζεται ότι περιοχές με ειδικό καθεστώς εξεγείρονται, για «να διαφυλάξουν το καθεστώς και τα προνόμιά τους»(!), 6) η Φιλική Eταιρία δεν προσδιορίζεται ιδεολογικά και κοινωνικά, ενώ οι λαϊκοί αγωνιστές που τη στήριξαν αποκαλούνται: «άνθρωποι των όπλων, που προβάλλουν τους εαυτούς τους ως αρχηγούς του Aγώνα»!
Tα παραδείγματα αυτά δείχνουν παραστατικά τις κατευθύνσεις και τα αιτήματα των συντακτών του βιβλίου. Eμείς απλά, τους υπενθυμίζουμε ότι η ιστορία δεν κατασκευάζεται. Παράγεται στην πράξη και η αλήθεια της μένει ζωντανή στη συνείδηση των δημιουργών της.