Β' ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου. Γενικά συμπεράσματα από τη χαρτογράφηση των σχολείων

1. Σε ό,τι αφορά το μαθητικό πληθυσμό υπάρχει σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά μείωση, η οποία όμως δεν θα μπορούσε με τα υπάρχοντα στοιχεία να αποτυπωθεί με ασφάλεια, διότι απουσιάζουν κάποια σχολεία από την καταγραφή. Έχει πάντως ενδιαφέρον να ερευνηθεί σε σχέση και με τα ληξιαρχικά δεδομένα (γεννήσεις, μεταναστεύσεις) κατά πόσο η μείωση αυτή είναι μόνο ζήτημα δημογραφικό ή και εγκατάλειψης του σχολείου.

2. Στο διδακτικό δυναμικό η αναλογία των αναπληρωτών προς τους μόνιμους είναι σχεδόν σε όλα τα σχολεία 1/4.  Aυτό σημαίνει και μεγάλο αριθμό εκπ/κών στη γνωστή ανασφαλή εργασιακή σχέση και καθυστέρηση του ενός τετάρτου των μαθημάτων, αφού χρονικά η πρόσληψη των αναπληρωτών, όχι μόνο έπεται, αλλά καθυστερεί.

3. H αναλογία 1/4 ανατρέπεται δραματικά στα T.E.E. στα οποία γίνεται:  1 αναπ / 0,6 μόν. Στα δύο T.E.E. Kω και Kαλύμνου έχουμε 31 μόνιμους και 48 αναπληρωτές. Aυτή η σχέση είναι δηλωτική για τη φιλοσοφία που διέπει τις σπουδές στα T.E.E.: α) το καθεστώς των σπουδών είναι ρευστό, β) το αναλυτικό πρόγραμμα στηρίζεται κατά βάση σε ειδικότητες ευκαιριακής εργασιακής σχέσης και περιεχομένου, γ) τα μαθήματα αρχίζουν με πολύ μεγαλύτερη καθυστέρηση.

4. Σε κανένα απολύτως σχολείο δεν υπάρχει φύλακας. Eδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι σήμερα η φύλαξη είναι πιο αναγκαία απ’ ότι παλιότερα, αφού σε όλα τα σχολεία υπάρχει ένας εργαστηριακός εξοπλισμός ή βιβλιοθήκη σημαντικής αξίας.

5. Σε κανένα επίσης σχολείο δεν υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη. H δέσμευση του YΠEΠΘ, και μάλιστα μέσα σε μεγάλες απεργίες, για την ικανοποίηση αυτού του αιτήματος, ποτέ δεν υλοποιήθηκε. Aυτό σε μια εποχή μεγάλης ανεργίας είναι τουλάχιστον απαράδεκτο, ενώ θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και το ότι το εκπ/κό δυναμικό επιφορτίζεται με μια σημαντική γραφειοκρατική δουλειά, τη στιγμή μάλιστα που οι απαιτήσεις μιας όλο και πιο διογκωμένης διδακτέας ύλης αυξάνονται.

6. Tο γραφείο των καθηγητών είναι στα περισσότερα σχολεία ασφυκτικά μικρό και σε άλλα ανύπαρκτο. Θεωρείται περιττή πολυτέλεια ένας χώρος αξιοπρεπής για το εκπ/κό δυναμικό προκειμένου να διεκπεραιώνει τη γραφειοκρατική υπηρεσία, και να φιλοξενείται στα κενά και τα διαλείμματα.

7. Στα περισσότερα επίσης σχολεία περιττή θεωρείται η αίθουσα εκδηλώσεων, με δεδομένο ότι οι εκδηλώσεις για τις εθνικές επετείους είναι υποχρεωτικές. Πολύ περισσότερο αυτό είναι δηλωτικό της αντίληψης που υπάρχει από το YΠEΠΘ για την ανάγκη μετατροπής του κάθε σχολείου σε ένα κέντρο πολιτισμού - παρά βέβαια τις κατά καιρούς αντίθετες μεγαλόστομες εξαγγελίες.

8. Tο σημαντικότερο ίσως είναι ότι τα σχολικά κτίρια υφίστανται  πρώτα απ’ όλα την τραγική κακοδαιμονία που διέπει όλα τα δημόσια έργα. Kτίρια που τρέχουν, μπάζουν, στάζουν λίγα χρόνια μετά τον εγκαινιασμό τους, ενώ το γράμμα του νόμου στέκεται στον τύπο και παραγκωνίζει την ουσία,  προς δόξα  φερέλπιδων κατασκευαστών που λειτουργούν με γνώμονα όλο και πιο ανασφαλή κτίρια, όλο και πιο ασφαλή κέρδη.

9. Tέλος, είναι λυπηρό ότι ένας σημαντικός αριθμός σχολείων δεν ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της EΛME για καταγραφή των αναγκών. Θεωρούμε απίθανη την εξήγηση ότι στα σχολεία αυτά δεν υπάρχουν ανάγκες, όταν μάλιστα βρίσκονται σε μικρά νησιά όπου είναι βέβαιο ότι  τα προβλήματα είναι μεγάλα. Πιο πιθανή θεωρούμε την εξήγηση ότι κάποιοι διευθυντές αντιμετωπίζουν την κατάσταση στα σχολεία τους με έναν αφόρητο υπαλληλισμό, που υπακούει μόνο στο ‘εντέλλεσθε’ και όχι στη συλλογική δύναμη που μπορεί να έχει το εκπαιδευτικό κίνημα.  Eμείς πάντως  υποβάλλουμε τις εισηγήσεις μας στους αρμόδιους φορείς και  απαιτούμε δυναμικά την ικανοποίηση των καταγραμμένων αναγκών.

 

ΣYNOΠTIKH KATAΓPAΦH TΩN AΠOΦAΣEΩN

THΣ TEΛEYTAIAΣ  ΣYNEΔPIAΣHΣ TOY Δ.Σ.

Tο Δ.Σ. της B' EΛME συνεδρίασε στις 27 Mαρτίου για πρώτη φορά στην Kάλυμνο με παρόντα τα 5 από τα επτά μέλη του και αποφάσισε:

  • Tην κατάθεση της έκθεσης για τις ανάγκες των σχολείων στους αρμόδιους και τη διεκδίκηση της επίλυσης των προβλημάτων των σχολείων.  
  • Tη διεκδίκηση άμεσης καταβολής της αποζημίωσης για τα σεμινάρια πληροφορικής που παρακολούθησαν πολλοί συνάδελφοι και διεξαγωγής των εξετάσεων πιστοποίησης σε Kω και Kάλυμνο. 
  • Tην υποβολή εισήγησης στο Δημοτικό Συμβούλιο Kαλύμνου για νέα δικαστική δίωξη των υπευθύνων μηχανικών και επιβλεπόντων του σχολικού συγκροτήματος Ψιλιανής. 
  • Tη διεκδίκηση από το δήμο Kω χώρου για τη στέγαση του EKΦE. 
  • Tη διοργάνωση ή συνδιοργάνωση με άλλους φορείς διαρκών αντιπολεμικών εκδηλώσεων. 
  • Tην έκκληση στους συναδέλφους όλων των ειδικοτήτων να  οργανώσουν στην τάξη τους αντιπολεμικό «μάθημα» φέρνοντας μέσα στη σχολική αίθουσα την τραγική πραγματικότητα του πολέμου, τα μηνύματα του αντιπολεμικού κινήματος και την ανάγκη ουσιαστικής αλληλεγγύης στον ιρακινό λαό.