Η έναρξη του νέου σχολικού έτους αρχίζει με θαύματα και με ελάχιστες προσλήψεις εκπαιδευτικών

ΕΡΕΥΝΑ των Χρήστου Κάτσικα – Χρίστου Σόφη

Θαύμα, θαύμα! Τα κενά στα σχολεία...μειώθηκαν !

Το Σάββατο, τελικά, μετά από μεγάλη καθυστέρηση (έπεσε! το σύστημα, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας) και ακόμη μεγαλύτερη αγωνία (για χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς) ανακοινώθηκαν οι προσλήψεις 2.497 αναπληρωτών δασκάλων και νηπιαγωγών και 498 καθηγητών. Αποτελούν σταγόνα στον «ωκεανό» των κενών των σχολείων και θα ακολουθήσει και β΄ γύρος προσλήψεων ο οποίος αναμένεται στο διάστημα 15-19 Σεπτεμβρίου. Την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου, μια δηλαδή μόλις μέρα πριν την έναρξη των σχολείων Ειδικής Αγωγής θα ανακοινωθούν επίσης 2.000 ονόματα αναπληρωτών που αφορούν στην Ειδική Αγωγή.


Οι περισσότερες προσλήψεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έγιναν σε Κυκλάδες (211) ενώ ακολουθούν το Ηράκλειο (206) και η Αιτωλοακαρνανία (186), στα Δωδεκάνησα (164), στην Ηλεία (127) και στη Δυτική Αττική (112). Με βάση ακόμη και τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας οι προσλήψεις αυτές κάλυψαν μόλις το 65-66% των λειτουργικών κενών σε δημοτικά και νηπιαγωγεία, ενώ ακάλυπτα έμειναν σε ποσοστό 90% τα κενά στα γυμνάσια, στα Λύκεια και στα ΕΠΑΛ, όπως, βεβαίως και στις ειδικότητες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

perioxes proslipsewn

Το ζήτημα των κενών στα σχολεία είναι ένα θέμα που απασχολεί μόνιμα εδώ και πολλά χρόνια την σχολική εκπαίδευση, χιλιάδες εκπαιδευτικούς και, βέβαια, δεκάδες χιλιάδες μαθητές και τις οικογένειές τους οι οποίοι, σχεδόν έχουν «εθιστεί» με μια πραγματικότητα που επιβάλλει, για εβδομάδες ακόμη και μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, να λείπουν οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα κάνουν μάθημα στα παιδιά τους.
Το Υπουργείο Παιδείας και οι τελευταίοι διαχειριστές του (Α. Διαμαντοπούλου, Κ. Αρβανιτόπουλος) επιχείρησαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που δημιουργούσε η πολιτική των ελάχιστων έως μηδενικών διορισμών και των διαθεσιμοτήτων (περίπου 2.000 καθηγητές τεχνικών ειδικοτήτων εξοστρακίστηκαν από τα σχολεία) που επέβαλλαν με διάφορα αντιεκπαιδευτικά μέτρα, εκ των οποίων κυρίαρχα ήταν δυο: Οι συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολείων (πάνω από 2.000 σχολεία εξαφανίστηκαν από το χάρτη την περίοδο 2010 – 2014) και η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα αφενός, και η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών και οι μετακινήσεις αφετέρου.
Ωστόσο, η αποψίλωση των σχολείων δεν ανασχέθηκε καθώς κάθε χρόνο συνταξιοδοτούνταν 5-6.000 εκπαιδευτικοί, με αποτέλεσμα ο μόνιμος εκπαιδευτικός πληθυσμός να μειωθεί, τα μνημονιακά χρόνια, κατά 30.000 περίπου εκπαιδευτικούς.
Είναι η πρώτη φορά που η αναλογία μόνιμου και ελαστικά εργαζόμενου προσωπικού (αναπληρωτές-ωρομίσθιοι) μεταβάλλεται υπέρ του δεύτερου, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο το εργασιακό μοντέλο που αργά και συστηματικά εμπεδώνεται στην εκπαίδευση των ελαστικά εργαζομένων εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα της ανεργίας των νέων εκπαιδευτικών αποτυπώνεται στον αριθμό των αιτήσεων που έγιναν φέτος: 78.576 διεκδικούν μία θέση ολιγόμηνης διάρκειας, οι περισσότεροι μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ενώ την ίδια ώρα το Υπουργείο Παιδείας έχει δηλώσει την πρόθεσή του να μη ληφθεί υπόψη η προϋπηρεσία όσων εργάστηκαν ως αναπληρωτές τις χρονιές 2010/11 και 2011/12 .
Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εφηύρε νέους αντιεκπαιδευτικούς, όσο και ευφάνταστους τρόπους «κάλυψης» των κενών στα σχολεία. Από τη μια δεν δίστασε να αλλάξει τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα στο ολοήμερα σχολεία και από την άλλη άλλαξε τις αναθέσεις μαθημάτων στους καθηγητές στη κατεύθυνση «δεν με ενδιαφέρει αν μπορείς να διδάξεις το μάθημα, με ενδιαφέρει να μην φαίνονται κενά». Και αυτό είναι το πρώτο βήμα καθώς δεν διστάζει νε ανακοινώσει ότι προετοιμάζει νέα «κοπτοραπτική» στα προγράμματα σπουδών, «συγχώνευση - κατάργηση ειδικοτήτων» και μετάλλαξη του εκπαιδευτικού σε «τεχνικό» που μπορεί να διδάξει τα πάντα και να μετακινείται παντού.

Θαύμα! θαύμα! Τελικά "τα κενά είναι 16.500 και όχι 22.000" δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας

Από τις αρχές του καλοκαιριού μέχρι πριν λίγες μέρες ο Υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος δήλωνε σε όλες του τις συνεντεύξεις ότι τα κενά στα σχολεία ήταν πάνω από 22.000 και ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει πιστώσεις για περίπου 19.500 αναπληρωτές. Το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου, ο ίδιος Υπουργός, σε συνέντευξή του σε τηλεοπτική εκπομπή του ΣΚΑΪ ,«ανακάλυψε» ότι τα κενά εκπαιδευτικών είναι 16.500 και αποκάλυψε ότι οι 19.500 πιστώσεις, που επί δυο μήνες βεβαίωνε τους εκπαιδευτικούς φορείς και την κοινή γνώμη ότι ήταν εξασφαλισμένες, τελικά δεν τις είχε εξασφαλίσει! Δηλαδή δεν έλεγε την αλήθεια! Όπως και δεν λέει την αλήθεια όταν ισχυρίζεται ότι η μείωση των κενών κατορθώθηκε, ανάμεσα σε άλλα από το γεγονός ότι μείωσε τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών σε φορείς, δηλαδή εκτός σχολικής τάξης. «Πρέπει να έχουμε πετύχει περίπου 350 λιγότερες αποσπάσεις σε φορείς, αυτές είναι 350 θέσεις στα σχολεία» επαίρεται ο Υπουργός της παιδείας. Μόνο που, όπως αποκαλύπτει η έρευνα του Πάνου Ντούλα (μέλος του Κέντρου Μελέτης και Τεκμηρίωσης), μέχρι στιγμής, έχουν αποσπαστεί σε φορείς εκτός σχολικής τάξης 2.118 εκπαιδευτικοί έναντι 2121 πέρσι, δηλαδή μόλις 3 λιγότεροι, ενώ δεν έχουν γίνει εκεί ακόμη αποσπάσεις για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ και το ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ όπου αναμένεται να αποσπαστούν επιπλέον περίπου 100 εκπαιδευτικοί.

Ο Χρήστος Κάτσικας είναι Γραμματέας του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ – Ο Χρήστος Σόφης είναι μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ. Και οι δυο είναι μέλη του συντονιστικού οργάνου του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης