Εκδηλώσεις

29102019 EkdilosiEkpaideytika

Διαβάστε στο νέο τεύχος

DIAFHMISTIKO_128

30 χρόνια Αντιτετράδια

pstr 30yrswcs

Νέα άρθρα

ekpaideutikos omilos

Απειλεί ο Μητσοτάκης με παράταση της σχολικής χρονιάς και περιορισμό των διακοπών

Γιώργος Κ. Καββαδίας

Αν και «ισοδύναμη» η τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης εκπαίδευση σύμφωνα με τη Ζ. Μακρή ο Κ. Μητσοτάκης μιλά για παράταση σχολικού έτους ή μειωμένες διακοπές το Πάσχα.

Σενάρια για επέκταση του σχολικού έτους αλλά και τον περιορισμό των διακοπών του Πάσχα κάνει η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Όπως αποκάλυψε κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στον ΣΚΑΪ θα γίνουν κάποιες προσαρμογές και μεταξύ αυτών είναι μια ενδεχόμενη επέκταση του διδακτικού έτους, κάποιος περιορισμός των διακοπών του Πάσχα. «Νομίζω ότι όλα αυτά είναι πράγματα, τα οποία είναι αναμενόμενα», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Σε ό, τι αφορά τις πανελλαδικές, υπογράμμισε ότι θα γίνουν με μειωμένη ύλη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε συγκεκριμένα: «Σίγουρα έχω ζητήσει από την υπουργό Παιδείας να γίνουν προσαρμογές στο πρόγραμμα και θα υπάρξουν προτάσεις, προκειμένου να κερδίσουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε. Όμως ο στόχος μας παραμένει: Οι πανελλήνιες εξετάσεις να γίνουν κανονικά με μειωμένη ύλη, όπως έγινε και πέρυσι. Και αυτό είναι το σωστό. Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν ποια θα είναι αυτή η μειωμένη ύλη. Και να καλύψουμε την ύλη με όσο το δυνατόν πιο καλό τρόπο».

Τέτοια σενάρια κουρελιάζουν την επιβαρυμένη ψυχολογία των μαθητών, ειδικότερα των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων και δείχνουν τον αυταρχισμό και τις αντιφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής. Μόλις χθες η υφυπουργός Ζ. Μακρή με μια δήλωση – εκδήλωση ασχετοσύνης τόνιζε: «...Με βάση την πολιτική απόφαση που παίρνει το υπουργείο, άλλοι μαθητές εξετάζονται διά ζώσης και άλλοι διδάσκονται εξ αποστάσεως. Είναι δύο διαφορετικοί τρόποι διδασκαλίας απολύτως ισοδύναμοι». Αν, λοιπόν είναι ισοδύναμοι τρόποι διδασκαλίας προς τι τα σενάρια παράτασης της σχολικής χρονιάς και περιορισμού των διακοπών; Γιατί σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες της πανδημίας που γίνονται ακόμα πιο δύσκολες από την πολιτική που τη διαχειρίζεται η κυβέρνηση καλούνται οι μαθητές σε μια «κανονικότητα» ως προς την ύλη και τις εξετάσεις που εντατικοποιεί τους ρυθμούς ζωής και τους εξοντώνει ψυχολογικά;

Κυριαρχούν το άγχος (71,5% των μαθητών), η ψυχική εξάντληση (63%)...

Ξεπερνάει κάθε όριο το σενάριο της κυβέρνησης, όταν η πολιτική που εφαρμόζει ακρωτηριάζει ψυχοσυναισθηματικά και μορφωτικά μια ολόκληρη γενιά μαθητών. Ενδεικτικά τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της Καθημερινής: «Αρνητικά συναισθήματα βιώνουν οι εννέα στους δέκα εφήβους, μαθητές γυμνασίου και λυκείου, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όπως δείχνει πανελλαδική έρευνα που παρουσιάζει η «Κ», τους λείπουν το σχολείο –βασικός χώρος κοινωνικοποίησής τους–, οι φίλοι τους, οι δάσκαλοί τους. Κυριαρχούν το άγχος (όπως δήλωσε το 71,5% των μαθητών), η ψυχική εξάντληση (63%), η αίσθηση ρουτίνας (55,3%), η θλίψη (44,7%). Ύστερα από όλα αυτά αναφέρεται ο πρωθυπουργός παίρνοντας τη σκυτάλη από την υπουργό παιδείας σε μέτρα για αναπλήρωση μαθημάτων και παράταση της σχολικής χρονιάς κάνοντας σκόνη και θρύψαλα την ψυχολογία των μαθητών.

Όσο για την εκπαιδευτική διαδικασία και την ύλη, όταν το καράβι πετάει 7 στους 10 επιβάτες στη θάλασσα το ταξίδι δε συνεχίζεται κανονικά. Αναφερόμαστε στην πρόσφατη έρευνα της «Καθημερινής» σύμφωνα με την οποία οι τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα. Αυτό αποδεικνύει ότι η τηλεκπαίδευση δεν έχει καμιά σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Γιατί συνθλίβει παιδαγωγικές αρχές και αξίες, καταργεί την καθολική πρόσβαση των μαθητών, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε μία μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής». Αποκλείει εκ των πραγμάτων από τη στοιχειώδη επαφή με το μάθημα ένα μεγάλο τμήμα μαθητών που προέρχονται από τις ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις και στρώματα και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας είτε επειδή δεν έχει ηλεκτρονικό υπολογιστή ή τη δυνατότητα σύνδεσης, είτε επειδή παρακολουθεί σποραδικά με προβλήματα συνδεσιμότητας, άρα είναι δέκτης θραυσμάτων τηλεκπαίδευσης ως στιγμιοτύπων ενός ιδιότυπου «ζάπινγκ».

Ας μη μας διαφεύγει, επίσης, ότι το άνοιγμα των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας για την μετάδοση του ιού , δημιουργεί «μαθητές – υποψηφίους δυο ταχυτήτων», στα λύκεια διότι στις κόκκινες περιοχές οι σχολικές μονάδες δε θα επαναλειτουργήσουν για άγνωστο ακόμη διάστημα.

Σε συνθήκες πανδημίας τίθενται στο επίκεντρο τα διαγωνίσματα και οι βαθμοί. Αυτή είναι η προτεραιότητα της κυβέρνησης μετά από 3 μήνες κλειστά σχολεία! Η εκπαιδευτική διαδικασία και η παιδαγωγική είναι άγνωστες έννοιες. Με ρύθμιση όμως στο νομοσχέδιο για την είσοδο στα ΑΕΙ προβλέπεται με υπουργικές αποφάσεις να καλυφθούν οι χαμένες διδακτικές ώρες στα σχολεία με μαθήματα στις αργίες και στις διακοπές λόγω της πανδημίας.

Και δεν είναι μόνο αυτά

Με το άνοιγμα των σχολείων τίποτα δε θα είναι, όπως παλιά. Τα αντιεκπαιδετικά μέτρα που η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ ψηφίζουν και εφαρμόζουν, επιδιώκουν να διαμορφώσουν μια «νέα κανονικότητα» για ένα σχολείο ακόμα πιο αυταρχικό και ταξικό.

Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης