Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο κύκλος εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια των “Αντιτετραδίων”

Τον περασμένο Μάρτη, το περιοδικό του Εκπαιδευτικού Ομίλου “Αντιτετράδια της εκπαίδευσης” συμπλήρωσε 30 χρόνια αδιάλειπτης και συνεπούς έκδοσης.

Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος για να τιμήσει αυτήν τη σημαντική επέτειο διοργάνωσε και υλοποίησε ένα σημαντικό και πολυποίκιλο κύκλο εκδηλώσεων, με συζητήσεις, βιβλιοπαρουσιάσεις, έκθεση φωτογραφίας – αφίσας και εξώφυλλου, που πραγματοποιήθηκαν στον πολιτιστικό χώρο “Σήμα”. Από τις 8 Μάρτη, ανήμερα της Ημέρας της Γυναίκας, ως το διήμερο 23 – 24 Μάρτη που πραγματοποιήθηκαν η κεντρική πολιτική εκδήλωση και το γλέντι των Αντιτετραδίων, πολλοί σύντροφοι, συναγωνιστές και αναγνώστες του περιοδικού, όλων των ηλικιών, από φοιτητές ως παλαίμαχους εκπαιδευτικούς, παρακολούθησαν με ζωηρό ενδιαφέρον τις εκδηλώσεις.

Έπειτα λοιπόν από τις πετυχημένες εκδηλώσεις στις 8/3 με κεντρική ομιλήτρια τη συντρόφισσσα Ν. Γεωργιάδου και τη βιβλιοπαρουσίαση στις 17/3 από το σύντροφο και αρθρογράφο του περιοδικού Λ. Παπαθανάση από τα Γιάννενα, σειρά είχε η κεντρική πολιτική εκδήλωση στις 23/3. Στην εκδήλωση αυτή πλήθος συναγωνιστών και φίλων έδωσε το “παρών”, ενώ ιδιαίτερη τιμή αποτέλεσε η παρουσία και ο χαιρετισμός που απηύθυναν εκπρόσωποι από άλλα εκπαιδευτικά περιοδικά, αλλά και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι. Πιο συγκεκριμένα παραβρέθηκαν στην εκδήλωση τα περιοδικά “Σελιδοδείκτης”, “Έναυσμα”, “Πορεία” και “Σύγχρονη Εκπαίδευση” (δεν εκδίδεται πλέον). Επίσης τίμησαν με την παρουσία τους οι πανεπιστημιακοί Λ. Απέκης (ΕΜΠ), Τ. Πολίτης (Π. Βόλου), Θ. Αλεξίου (Π. Αιγαίου), Β. Αλεξίου (ΑΠΘ) και Τ. Πατρώνης (Π. Πάτρας), ενώ χαιρετισμό έστειλαν οι Π. Παυλίδης (ΑΠΘ), Γ. Γρόλλιος (ΑΠΘ) και Γ. Μαυρογιώργος (Π. Ιωαννίνων).

Οι κεντρικοί ομιλητές της εκδήλωσης Α. Φατούρου, Γ. Σόφης και Γ. Καββαδίας, στελέχη του Εκπαιδευτικού Ομίλου και πρωταγωνιστές του περιοδικού από την πρώτη στιγμή, περιέγραψαν τόσο τις πολιτικές συνθήκες που γέννησαν την ανάγκη έκδοσης του περιοδικού, όσο και τη σπουδαία συμβολή του με τον θεωρητικό εξοπλισμό του εκπαιδευτικού κινήματος τα τελευταία 30 χρόνια πάνω στα βασικά προβλήματα της εκπαίδευσης, όπως η αξιολόγηση και ο ρόλος της, οι ταξικοί φραγμοί, η ταξική ανασυγκρότηση των σωματείων κλπ. Τονίστηκε επίσης η σημαντική συμβολή του περιοδικού ως πολιτικο-συνδικαλιστικό εργαλείο μάχης σε όλους τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος από το 1988 ως τις μέρες μας. Στις ομιλίες τους δεν παρέλειψαν να επισημάνουν τον ιδιαίτερο και πρωταγωνιστικό ρόλο του συντρόφου Θ. Τσιριγώτη, ο οποίος είχε και την αρχική σύλληψη και ιδέα για την έκδοση του περιοδικού.

Σπουδαία παρακαταθήκη για το εκπαιδευτικό κίνημα

Αποτιμώντας την περίοδο των τελευταίων 30 χρόνων από την πρώτη έκδοση του περιοδικού ως σήμερα, τα Αντιτετράδια άφησαν μια πολύ σημαντική παρακαταθήκη στο εκπαιδευτικό κίνημα, συνδέοντας την πρωτοπόρα θεωρία με την αγωνιστική δράση μέσα στους μεγάλους και μικρούς αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος. Πρέπει να επισημάνουμε ότι ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '80, για πρώτη φορά τα Αντιτετράδια επεξεργάστηκαν σε θεωρητικό και ιδεολογικό επίπεδο το ρόλο και το πραγματικό περιεχόμενο της Αξιολόγησης σε μια ταξική κοινωνία ως μηχανισμού ιδεολογικής χειραγώγησης και υποταγής των εκπαιδευτικών, της άλωσης και του κατακερματισμού των εργασιακών σχέσεων που μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στις απολύσεις. Μέσα από τις γραμμές και τα άρθρα των Αντιτετραδίων και με οδηγό τη διαλεκτική θέση πως πρέπει να γίνεται “συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης”, έγινε για πρώτη φορά η διάκριση του ρόλου της Αξιολόγησης ανάμεσα στα κοινωνικά συστήματα, την ώρα μάλιστα που η “επίσημη” Αριστερά του ΚΚΕ, αλλά και οι δυνάμεις του ΣΥΝ(τώρα ΣΥΡΙΖΑ) επεξεργάζονταν σενάρια “καλής” αξιολόγησης, ενώ η επελεύνουσα σοσιαλδημοκρατία του ΠΑΣΟΚ, επιχειρούσε με ορμή να την επιβάλει στο σύνολο της εκπαίδευσης. Σήμερα, 30 χρόνια μετά, οι προσπάθειες αυτές, χάρη στον παρατεταμένο αγώνα του εκπαιδευτικού κινήματος και στην πρωτοπόρα δράση των ταξικών δυνάμεων και της εκπαιδευτικής Αριστεράς, παραμένουν ονειρώξεις της άρχουσας τάξης, παρά τις επίμονες και λυσσασμένες προσπάθειες όλων των κυβερνήσεων. Μέσα στην περίοδο αυτή το περιοδικό συνέβαλλε σημαντικά στην ανάπτυξη των αγώνων και στον ιδεολογικό – πολιτικό εξοπλισμό του εκπαιδευτικού κινήματος.

Αλλά και στο πεδίο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τα Αντιτετράδια έδωσαν πολύτιμα εφόδια, συνέβαλλαν στο να καταρριφθούν μύθοι και ρεφορμιστικές αυταπάτες για το ρόλο του Σχολείου και της Εκπαίδευσης ως μηχανισμός αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας και διαιώνισης των ταξικών αντιθέσεων. Το σύνθημα “όχι σχολείο για λίγους κι εκλεκτούς – αγώνας ενάντια στους ταξικούς φραγμούς” που πρωτοειπώθηκε από τα Αντιτετράδια, σήμερα αποτελεί κτήμα του εκπαιδευτικού και φοιτητικού κινήματος στους αγώνες για Δημόσιο Δωρεάν και Δωδεκάχρονο Σχολείο για όλα τα παιδιά.

Τροφοδοτούμενα από τις παραδόσεις, τους αγώνες και την οργάνωση του εργατικού κινήματος, τα Αντιτετράδια συνέβαλλαν στον αγωνιστικό προσανατολισμό των πρωτοβάθμιων σωματείων. Ανέδειξαν την αναγκαιότητα ταξικής ανασυγκρότησης του συνδικαλιστικού κινήματος, αναζωογόνησης και ενίσχυσης των συλλογικών διαδικασιών βάσης (Γενικές Συνελεύσεις, επιτροπές αγώνα κλπ), σε αντιπαράθεση με την κυρίαρχη γραμμή του ρεφορμισμού και της συνθηκολόγησης που προβάλλουν διαχρονικά οι δυνάμεις της γραφειοκρατίας και του κυβερνητικού συνδικαλισμού. Πολύ σημαντική παρακαταθήκη για το συνδικαλιστικό κίνημα της εκπαίδευσης, αποτελεί η ένωση των Δασκάλων και Καθηγητών σε ένα σωματείο της εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, που πέρα από τον κοινό εργοδότη (κράτος) οι εκπαιδευτικοί των δύο βαθμίδων έχουν το ίδιο μισθολογικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς, τις ίδιες εργασιακές συνθήκες (ωράριο διδασκαλίας, καθήκοντα κλπ), κοινά προβλήματα, αναδεικνύεται πόσο ζωντανό και επίκαιρο παραμένει το αίτημα αυτό.

Η συμβολή των Αντιτετραδίων δεν εξαντλείται φυσικά εδώ. Άλλωστε και στο συλλεκτικό επετειακό τεύχος που κυκλοφόρησαν, έχει κανείς τη δυνατότητα να μελετήσει και να διαπιστώσει με ζωντανό τρόπο όσα έγραψαν, είπαν και διακήρυξαν τα τελευταία τριάντα χρόνια. Μπροστά στη νέα περίοδο στην οποία έχει μπει η εκπαίδευση, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την πιο σκληρή επίθεση της νεοφιλελεύθερης πολιτικής εδώ και αρκετές δεκαετίες, τα Αντιτετράδια καλούνται τώρα να αναλάβουν το ρόλο και την ευθύνη να συνεισφέρουν στη θεωρητική επεξεργασία, στην αναγκαία θεωρητική θωράκιση και στον πολιτικό-συνδικαλιστικό εξοπλισμό του εκπαιδευτικού κινήματος.Έχοντας τη γενικευμένη εμπειρία όλης της προηγούμενης περιόδου, την αναγκαία ωριμότητα αλλά και την καθημερινή όσμωση με τις αγωνιούσες και αγωνιζόμενες ταξικές δυνάμεις στην εκπαίδευση, ως Εκπαιδευτικός Όμιλος είμαστε αισιόδοξοι ότι θα ανταπεξέλθουμε στα καθήκοντα που επιβάλει η νέα εποχή.