Βορά στον Αρχιεπίσκοπο ο πρώην υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης

Ο πρόσφατος κυβερνητικός  ανασχηματισμός στον οποίο προχώρησε ο πρωθυπουργός , συμπαρέσυρε τον – μέχρι πρότινος - “αριστούχο” Ν. Φίλη, πρώην πλέον υπουργό Παιδείας.

Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που ο Α. Τσίπρας παρασημοφόρησε με “Άριστα 20” τον υπουργό του για το έργο του στο υπουργείο Παιδείας. Μόλις δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο Τσίπρας φαίνεται πως αναθεώρησε πλήρως την προηγούμενη αξιολογική του κρίση και προχώρησε στην αποκαθήλωση του Ν. Φίλη. Ομολογουμένως ο Ν. Φίλης επέδειξε πυγμή και αποφασιστικότητα στην εφαρμογή όλων των υπαρχόντων αντιεκπαιδευτικών μέτρων. Προχώρησε μάλιστα την πολιτική αυτή αρκετά βήματα παρακάτω. Επέβαλε και υλοποίησε από το καλοκαίρι μέχρι και το Σεπτέμβρη δεκάδες άλλα μέτρα για να εξοικονομήσει εκπαιδευτικούς, μειώνοντας για παράδειγμα το ωράριο των Γυμνασίων, καταργώντας τους υπεύθυνους σχολικών εργαστηρίων, κλείνοντας και συγχωνεύοντας δεκάδες τομείς και ειδικότητες στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και πολλά άλλα.

 

 

Η αντιπαράθεση του Ν. Φίλη με την ηγεσία της Εκκλησίας, με αφορμή το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, στάθηκε καταλυτικός παράγοντας για την απομάκρυνσή του από τη θέση του υπουργού Παιδείας. Είχε προηγηθεί το “άδειασμα” του Φίλη από τον ίδιο τον πρωθυπουργό στην προ ημερησίας διάταξης συζήτηση, στη Βουλή, για την Παιδεία, όταν ο τελευταίος επέλεξε μια πιο συμβιβαστική γραμμή απέναντι στο εκκλησιαστικό κατεστημένο. Οι συνεχείς και άτακτες υποχωρήσεις της κυβέρνησης απέναντι στις πιέσεις και τις βολές του ιερατείου δεν ικανοποίησαν φαίνεται τους τελευταίους. Άλλωστε μόλις λίγες ημέρες πριν από τον ανασχηματισμό και ενώ η κυβέρνηση για πολλοστή φορά έδινε τα διαπιστευτήριά της απέναντι στην Εκκλησία πως δεν σκοπεύει να θίξει τα “ιερά και τα όσια”, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εξαπέλυσε και νέα βολή αποκαλώντας τον Φίλη “ασυνεπή και προβληματικό”.

Ο Φίλης ακολούθησε την πορεία του παλαιότερου προκατόχου του, Α. Τρίτση, επιβεβαιώνοντας για μια ακόμα φορά την ισχύ που διαθέτουν τα εκκλησιαστικά κέντρα καθώς και τη δυνατότητά τους να υπαγορεύουν τις θέσεις τους και να επεμβαίνουν απροκάλυπτα στις πολιτικές εξελίξεις. Ταυτόχρονα αποκαλύπτει και το μέγεθος της υποχωρητικότητας  της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στην Εκκλησία, παρά τις δήθεν διακηρύξεις της για τον διαχωρισμό Εκκλησίας – Κράτους.

Ο Γαβρόγλου συνεχίζει την ίδια αντιεκπαιδευτική πολιτική του Φίλη

Η επιλογή Γαβρόγλου στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιβεβαιώνει την σταθερή  προσήλωση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο αντιεκπαιδευτικό πακέτο διάρκειας και βάθους που σχεδιάζει υλοποιώντας τις κατευθύνσεις και τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο Κ. Γαβρόγλου είναι ο ένας εκ των δύο βασικών συντελεστών του διαβόητου “Εθνικού Διαλόγου” για την Παιδεία. Μαζί με τον εταίρο του, Α. Λιάκο, αποτελούν τους βασικούς εμπνευστές και σχεδιαστές των πορισμάτων και των προτάσεων για την πλήρη αποδόμηση και αντιδραστική αναδιάρθρωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ώστε να εναρμονιστεί πλήρως στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και στον περίφημο “ενιαίο ευρωπαϊκό χάρτη προσόντων”. Ήδη στις προγραμματικές διακηρύξεις του, ο νέος υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για τριετές σχέδιο για την Παιδεία με κορμό τις μεταρρυθμιστικές αντιεκπαιδευτικές αλλαγές στο Λύκειο (δύο τελευταίες τάξεις) με επίκεντρο τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συνεχίζοντας το νήμα της πολιτικής από το σημείο που το άφησε ο Ν. Φίλης, ο Κ. Γαβρόγλου έκανε λόγο με τη σειρά του για “συνεννόηση με τους Θεσμούς” σε σχέση με τους περίφημους 20.000 διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών. Άφησε έτσι να εννοηθεί για μια ακόμα φορά ότι τα Δημόσια Σχολεία θα συνεχίσουν να λειτουργούν κάτω από το καθεστώς των χιλιάδων κενών για μακρό χρονικό διάστημα. Παράλληλα οι εργασιακές σχέσεις και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών θα συνεχίσουν να συνθλίβονται στο μύλο της αντιεκπαιδευτικής – αντιλαϊκής πολιτικής του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, ενώ η κάθε μορφής ελαστική και επισφαλής εργασία γίνεται καθεστώς.  Ο Γαβρόγλου δεν παρέλειψε να σχολιάσει και το καυτό θέμα της λεγόμενης αξιολόγησης. Η δήλωσή του πως “δεν πρόκειται να γίνουν ανόητες αξιολογήσεις που έχουν σαν στόχο την τιμωρία”, είναι τροχιοδεικτική βολή. Υπενθυμίζουμε ότι στο πόρισμα που ο ίδιος προσυπογράφει, αλλά και μια από τις απαιτήσεις των τροϊκανών για την εκπαίδευση, είναι η “εξαντλητική” αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ώστε να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι.

***

Η επιλογή του ακροδεξιού και τυχοδιώκτη Κ. Ζουράρι στη θέση του υφυπουργού Παιδείας, γίνεται προφανώς για να αμβλυνθούν οι εσωτερικοί τριγμοί στο κυβερνητικό στρατόπεδο, ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως δεν πάει πολύς καιρός που διέρρευσε -και δεν διαψεύστηκε- η υπόσχεση του Καμμένου προς τον Ιερώνυμο πως θα ρίξει την κυβέρνηση αν του το ζητήσει ο τελευταίος. Ο Α. Τσίπρας, θέλοντας να ρίξει τους τόνους και να διατηρήσει τις εύθραυστες ισορροπίες, τοποθετεί τον Ζουράρι, γνωστό τόσο για τις εθνικιστικές του θέσεις όσο και για τη σχέση του με την Εκκλησία.

Γίνεται αντιληπτό ότι ο κυβερνητικός ανασχηματισμός, γενικά αλλά και πιο συγκεκριμένα στο υπουργείο Παιδείας, δεν διαταράσσουν το κυβερνητικό έργο, την αταλάντευτη προσήλωση στην υλοποίηση όλων των αντιλαϊκών μέτρων του τρίτου Μνημονίου. Ο στόχος είναι να δοθεί στην κυβέρνηση μια πρόσκαιρη ανάσα και να ανακοπεί προσωρινά η φθορά ώστε να προχωρήσει στην υλοποίηση όλων των προαπαιτούμενων μέτρων της δεύτερης αξιολόγησης. Από την άποψη αυτή οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς δεν έχουν να περιμένουν καμία καλύτερη μέρα από την αλλαγή φρουράς στο υπουργείο Παιδείας.