Εκπαιδευτικοί διώκονται επειδή δεν συμμετείχαν στην ψηφοφορία για εκλογή διευθυντή

του Χρήστου Κάτσικα

Επιστροφή στις διώξεις;

Διαδικασία πειθαρχικού ελέγχου έχει ξεκινήσει στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας σε βάρος εκπαιδευτικών του Γυμνασίου Ευηνοχωρίου.

Η διαδικασία ξεκίνησε αμέσως μετά τη μη εκλογή Διευθυντή στο Σχολείο τους. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται σε απολογία για το πειθαρχικό παράπτωμα της μη συμμετοχής σε προγραμματισμένη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων τη στιγμή που παραβρίσκονταν στο σχολείο από την έναρξη της ώρας λειτουργίας του, είχαν ολοκληρώσει εξωδιδακτικά καθήκοντα που τους είχαν ανατεθεί και αποχώρησαν πριν τη διεξαγωγή της ψηφοφορίας για την εκλογή Διευθυντή, εκδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό τη διαφωνία τους με την επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου για τη Διεύθυνση του σχολείου, πράξη που εξάλλου προβλέπεται και στην ισχύουσα νομοθεσία και γι αυτό υπάρχει η πρόβλεψη για ενισχυμένη απαρτία για την εκλογή του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

Είναι αλήθεια ότι μέχρι και τους πρώτους μήνες του σχολικού έτους 2014/15 η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών, βίωσαν έναν αφόρητο αυταρχισμό, μια μόνιμη απειλή, η οποία ξεκινούσε από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και μέσω των Περιφερειακών Διευθυντών και των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης «χαράκωνε» τον εκπαιδευτικό κόσμο. Οι τελικοί ιμάντες μεταβίβασης και υλοποίησης των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών, του κλίματος αυθαιρεσιών και εκβιασμών, των «εντέλλεσθε», ήταν η μεγάλη πλειονότητα των Διευθυντών των σχολικών μονάδων οι οποίοι, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν δίστασαν, υιοθετώντας ακόμη και άνωθεν προφορικές εντολές, να πιέσουν και να αστυνομεύσουν τους συναδέλφους τους.

Η κατάσταση αυτή, η οποία έχει αφήσει ζωντανά ακόμη τα αποτυπώματά της, πριμοδότησε μια θετική αποδοχή της πρότασης για εκλογή (έστω μερική) των διευθυντών από το σύλλογο διδασκόντων ενώ, δεν ήταν λίγοι, εκείνοι που υποστήριξαν το πόσο αυτός ο τρόπος επιλογής ήταν ένα γενναίο βήμα μπροστά σε σχέση μ' αυτό το προηγούμενο, «αδιαφανές» σύστημα της προσωπικής συνέντευξης.

Ωστόσο αρκετοί εκπαιδευτικοί υποστήριξαν ότι αυτό που πρέπει να εξετάσουμε είναι το αν αυτή η διαδικασία είναι μια μορφή δημοκρατίας που προωθεί την κινητοποίηση των εργαζομένων στην εκπαίδευση ή απλά νομιμοποιεί το υπάρχον σύστημα. Αντί, δηλαδή, να μιλάμε για τις αλλαγές στη διοίκηση των σχολείων, την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του σχολείου προς το δημοκρατικότερο δηλαδή, φτάσαμε να συζητάμε για τον τρόπο επιλογής «στελεχών», τα οποία θα διοικήσουν στο ίδιο το παλιό πλαίσιο.

Από την άποψη αυτή, το ποιος και πως επιλέγεται στη θέση του στελέχους έχει μια σημασία, ωστόσο μεγαλύτερη σημασία έχει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των στελεχών εκπαίδευσης και η πολιτική που θα υπηρετήσει. Γιατί πέρα από την επιλογή των προσώπων που θα καταλάβουν μια διοικητική θέση, το κυριότερο ζήτημα παραμένει η φιλοσοφία και το ιεραρχικό πλέγμα της διοίκησης που «οικοδομεί» στελέχη τα οποία καλούνται να εφαρμόσουν μια πολιτική που «γδέρνει» την ήδη ρημαγμένη εκπαιδευτική γη.

Στο πλαίσιο αυτό, αλλά και με άλλα σκεπτικά, αρκετοί εκπαιδευτικοί δεν θέλησαν να νομιμοποιήσουν με την ψήφο τους υποψήφιους διευθυντές οι οποίοι την προηγούμενη περίοδο είχαν συμπεριφερθεί ως «βασιλικότεροι του βασιλέως»

Η κλήση σε απολογία των εκπαιδευτικών αυτών φέρνει στη μνήμη το μπαράζ διώξεων εκπαιδευτικών μιας προηγούμενης περιόδου, όχι πολύ μακρινής, που συνδέεται με ένα νήμα με την πολιτική της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Να θυμίσουμε ότι από το 2012, με βάση το μνημονιακό νόμο 4093, καταγράφηκαν εκατοντάδες περιστατικά εκπαιδευτικών και άλλων δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι τέθηκαν σε αργία μετά από την παραπομπή τους στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο ή στις αίθουσες των δικαστηρίων για παραπτώματα ήσσονος σημασίας. Μόνο τον Ιανουάριο του 2015, λίγες εβδομάδες πριν τις εθνικές εκλογές 21 εκπαιδευτικοί τέθηκαν σε αργία. Ας ελπίσουμε ότι δεν επιστρέφουμε στο «μαύρο» παρελθόν.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2013-2015
Διώκεται ο δάσκαλος Θανάσης Αγαπητός με την κατηγορία της συμμετοχής σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του Γερμανού υφυπουργού Εργασίας Χανς Γιόακιμ Φούχτελ ο οποίος συμμετείχε στη 3η Ελληνογερμανική συνέλευση δημάρχων.

Στα Χανιά  ασκήθηκαν  διώξεις σε 6 εκπαιδευτικούς, για τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις που έγιναν στην  48ωρη γενική απεργία της  10-11 Φλεβάρη, η πορεία της οποίας κατέληξε στην κατάληψη της αντιπεριφέρειας Χανίων.

Σε αργία τέθηκε η νηπιαγωγός Δέσποινα Κομνηνού σε εφαρμογή σχετικής διάταξης του πειθαρχικού δικαίου για τους δημοσίους υπαλλήλους ( υπόθεση αστικής διαφοράς)

O εκπαιδευτικός Γκουλιώνης Στέφανος, δάσκαλος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Λάρισας παραπέμπεται στο πειθαρχικό συμβούλιο με την κατηγορία «της ανάρμοστης για δημόσιο υπάλληλο συμπεριφοράς εκτός υπηρεσίας». Το «έγκλημα» του είναι ότι συμμετείχε μαζί με χιλιάδες λαού σε ολόκληρη τη χώρα, στη διαδήλωση της 25ης Μαρτίου 2012 στη Λάρισα που είχαν εξαγγείλει και πραγματοποίησαν σωματεία της πόλης.

Σε αργία τέθηκε ο καθηγητής του Γενικού Λυκείου Πελοπίου Δημήτρης Αχείμαστος, με την κατηγορία της «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς εκτός υπηρεσίας», για υπόθεσή του αφορά οικονομική αντιδικία του με ιδιώτη

Η καθηγήτρια Σοφία Ποταμιάνου, αιρετή στο ΠΥΣΔΕ Κεφαλλονιάς - Ιθάκης αντιμετώπισε την κατηγορία της επιορκίας επειδή στις τελευταίες κρίσεις διευθυντών αρνήθηκε να συμμετάσχει στην αξιολόγηση και να βάλει βαθμό στη συνέντευξη των υποψήφιων υλοποιώντας την απόφαση που είχε πάρει η ΕΛΜΕ Κεφαλλονιάς - Ιθάκης.

4 εκπαιδευτικοί στην Κεφαλονιά, οι οποίοι υπερασπίστηκαν το αυτονόητο δικαίωμά τους να τιμούν απεργιακά την Πρωτομαγιά.

Τον Οκτώβριο του 2013 ο πρόεδρος, ο γραμματέας, η ταμίας του ΔΣ της ΕΛΜΕ Σάμου καθώς και ένας ακόμη εκπαιδευτικός διώκονται επειδή συμμετείχαν στη κατάληψη του κτιρίου της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όταν η διοίκηση ανακοίνωσε τη πρόθεση της να προχωρήσει στο χαρακτηρισμό δεκάδων εκπαιδευτικών ως πλεοναζόντων.

Διώκεται γι συνδικαλιστική δράση ο εκπαιδευτικός Γιάννης Ρόμπας, μέλους του Δ.Σ Συλλόγου Εκπαιδευτικών του Πειραιά και μέλους του Δ.Σ. της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων για τη συνδικαλιστική του δράση. Το σοβαρό παράπτωμά του ήταν ότι ως μέλος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων της Ε’ Δημοτικής κοινότητας Πειραιά μοίρασε ανακοίνωση της Ένωσης την ημέρα του αγιασμού.

Δίωξη ασκήθηκε σε βάρος της εκπαιδευτικού Ελισάβετ Παπαδοπούλου, πρόεδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Μολάων Λακωνίας, με βάση το «νέο» πειθαρχικό για «αναξιοπρεπή συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας»

Τέθηκε σε αργία και παραπέμπεται στο πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο η Ιφιγένεια Γεωργάλα, φιλόλογος στο Γενικό  Λύκειο Αίγινας  με την κατηγορία της παράβασης υπαλληλικού καθήκοντος και της αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς υπαλλήλου εντός υπηρεσίας, μόνο και μόνο γιατί ζήτησε την κανονική της άδεια.

Αργία στην εκπαιδευτικό Ευστρατία Λιακοπούλου, Διευθύντρια του Γυµνασίου Λεβιδίου, χωρίς πειθαρχική απόφαση

Σε αργία η καθηγήτρια Δήμητρα Γιατράκου στην Εύβοια μετά από ανώνυμο ηλεκτρονικό μήνυμα, που έφτασε στα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την κατηγορία ότι εισήλθε με το αυτοκίνητό της στον αύλειο χώρο σχολείου  όπου εργάζεται,  με σκοπό να ξεφορτώσει απεργιακό υλικό, (αφίσες, πανό, μπογιές)

Σε προκαταρκτική έρευνα για τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών (ΟΙΕΛΕ) έξω από το κτήριο της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης προχώρησαν ο αντιεισαγγελέας Πρωτοδικών

Δίωξη σε βάρος του δασκάλου Χρόνη Γιώργου ο οποίος κατηγορείται εξαιτίας της επιλογής του (ως αιρετός στο Γ΄ ΠΥΣΠΕ Αθηνών)  να βαθμολογήσει αρνητικά, στις κρίσεις των διευθυντών

ΕΔΕ εναντίον των διευθυντών των 3ου και 6ου Δημοτικών  Σχολείων Καισαριανής

Απειλές για δίωξη σε καθηγητές εάν δεν ολοκληρώσουν την ύλη παρόλο που τους προσέλαβαν αρκετούς μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους (Φούρνοι Ικαρίας)

Επιχείρηση δίωξης του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά

Δίωξη καθηγητών μετά από αναφορά γονέα επειδή εκθέτοντας την άποψή τους, ως γονείς, σε συνέλευση του Συλλόγου γονέων υποστήριξαν τις κινητοποιήσεις μαθητών

Δίωξη σε βάρος του  Διευθυντή του 6ου Δημοτικού Σχολείου Καισαριανής.

Πηγή: Χρήστος Κάτσικας, Έρευνα και καταγραφή στοιχείων