Χρεώνουν αποκλειστικά τις επιδόσεις των μαθητών στους εκπαιδευτικούς

Α. Σαμαράς: Στάσιμος μαθητής – στάσιμος εκπαιδευτικός!
Σε άρθρο του στην «Καθημερινή της Κυριακής» (16/11/2014), με τίτλο «Η επόμενη μέρα: Μεταρρυθμιστικό άλμα στο αύριο» ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς ανακοινώνει, ανάμεσα σε άλλα, το επόμενο κύμα μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία με τα παρακάτω λόγια: «Αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας, ώστε να κρίνεται το έργο των εκπαιδευτικών από τα αποτελέσματά τους, δηλαδή από τις επιδόσεις των μαθητών στο γυμνάσιο και στο λύκειο». Είναι φανερό ότι ο Πρωθυπουργός της χώρας δεν μασάει τα λόγια του, αποκαλύπτοντας μια από τις παραμέτρους του νέου Λυκείου και της Τράπεζας Θεμάτων. Αποκαλύπτει, δηλαδή, αυτό που εδώ και πολύ καιρό κρύβεται με επιμέλεια από τους επιτελείς του Υπουργείου Παιδείας: Ότι το νέο Λύκειο και η Τράπεζα Θεμάτων εκτός από το ξεκαθάρισμα και τον εξοστρακισμό χιλιάδων μαθητών είναι το όχημα για το ξεκαθάρισμα των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών! Η νέα μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση θα χρεώσει τις επιδόσεις των μαθητών στους εκπαιδευτικούς! Ξεκαθαρίζονται πλέον (και με πρωθυπουργική εντολή...) οι στοχεύσεις του ν. 4186/2013 και της Τράπεζας Θεμάτων καθώς και το τι σημαίνει Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: εντατικοποίηση των σπουδών στο Λύκειο, συνεχείς εξεταστικοί φραγμοί που θα οδηγήσουν τη νεολαία στη μαθητεία και την κατάρτιση αλλά και άμεση σύνδεση των εξετάσεων και των αποτελεσμάτων των τους με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Στο νέο πλαίσιο, οι εκπαιδευτικοί «χρεώνονται» την επιτυχία ή αποτυχία των μαθητών τους και η διοίκηση του σχολείου «χρεώνεται» με τη σειρά της την επιτυχία και την αποτυχία όλων. Δεν είναι, βέβαια, τυχαίο ότι από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» ή καταγράφονται τυπικά οι αμέ­τρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό έργο. Κοινωνική προέλευση, οικογενειακή κατάσταση, συνθήκες διαβίωσης και κατοικίας, υλικοτεχνική υποδομή σχολείου, τύπος εξετάσεων, σχολικά βιβλία, εκπαιδευτικό κλίμα, παιδαγωγικές μέθοδοι, τα πάντα γίνονται καπνός. «Αγνοούνται» οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που διαμορφώνουν αντίξοες συνθήκες για την εκπαίδευση των μαθητών από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Παραλείπονται όλοι εκείνοι οι παράγοντες που οδηγούν στον Καιάδα της εγκατάλειψης του σχολείου και του αναλφαβητισμού. Και βέβαια εξαφανίζονται τα εξεταστικά «μαχαίρια» του νέου Λυκείου που πριμοδοτούν την αποτυχία και απογειώνουν την απόρριψη.
Η αντίληψη αυτή «επιβλέπει» τη σχολική επιτυχία/αποτυχία μέσα από την «κλειδαρότρυπα» της αίθουσας διδασκαλίας, όπου όλα εξαφανίζονται εκτός από το δάσκαλο και το μαθητή. Δεν είναι, ωστόσο, λίγοι αυτοί που κατανοούν ή διαισθάνονται ότι το σχολείο δεν είναι «θερμοκήπιο» όπου τα παιδιά αναπτύσσονται ομαλά και απρόσκοπτα με καλό πότισμα και συστηματική φροντίδα!
Είναι προφανές ότι ο Πρωθυπουργός της χώρας γνωρίζει πολύ καλά τις κοινωνικές παραμέτρους της σχολικής επίδοσης. Η στόχευση είναι αλλού και «φωτογραφίζει» κατευθείαν τον εκπαιδευτικό. Ο Α. Σαμαράς θεωρεί κατάλληλο το χρόνο να προβάλει συστηματικά μια, έτσι κι αλλιώς, διαδεδομένη αντίληψη σύμφωνα με την οποία για ό,τι «καλό» ή «κακό» γίνεται στα σχολεία την ευθύνη την έχει ο εκπαιδευτικός. «Το παν εξαρτάται από το δάσκαλο» θα αναφωνήσει σε λίγο με βικτοριανή υποκρισία.
Μια τέτοια αντίληψη, όπως γίνεται φανερό, εναποθέτει μεγάλο φορτίο ευθύνης στους ώμους του δασκάλου και συνήθως, όταν τίθεται θέμα σχολικής αποτυχίας ή εκπαιδευτικής κρίσης, ο δάσ­καλος είναι ο «αποδιοπομπαίος τρά­γος». Με αυτό τον τρόπο γίνεται ευκολότερη υπόθεση η επιβολή αυταρχικών μέτρων αξιολόγησης, εντατικοποίησης και διοικητικού ελέγχου.
Είναι πέρα από προφανές πλέον ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να μεταφέρει στις πλάτες όλων των εκπαιδευτικών την «αποτυχία» του αντιεκπαιδευτικού νό­μου. Να μεταφράσει τη σχολική απόρ­ριψη των χιλιάδων μαθητών ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του ν.4186, το βίαιο διωγμό χιλιάδων μαθητών από την εκπαίδευση, ως αποτυχία των καθηγητών. Είναι ξεκάθαρο πως η κάθε μορφής αξιολόγηση θα οδηγήσει σε νέες διαθεσιμότητες - απολύσεις, σε νέα μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση, στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και σε νέες συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων.

ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΦΟΒΑΣΑΙ! ΣΤΟΝ ΦΟΒΟ ΣΟΥ ΠΟΝΤΑΡΟΥΝ!

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην απεργία-αποχή της ΟΛΜΕ και να μην γίνουν αναρτήσεις στο Παρατηρητήριο της ΑΕΕ (αυτοαξιολόγηση) καθώς και να μη γίνεται απολύτως καμία πράξη που έχει σχέση με την αυτοαξιολόγηση. Καλούμε τους διευθυντές των σχολείων να μην ανταποκριθούν στην εγκύκλιο που αφορά την αξιολόγησή τους, να σταθούν δίπλα στους συναδέλφους και να μην μετατραπούν σε αξιολογητές τους. Να συμμετέχουν στην απεργία-αποχή της ΟΛΜΕ, απέχοντας από τις διαδικασίες-φάρσα που υλοποιεί το Ι.Ε.Π. Να δώσουμε αποφασιστικά και συλλογικά τη μάχη για να μην εφαρμοστεί η αξιολόγηση που θα οδηγήσει στην έξοδο από την εργασία χιλιάδες εκπαιδευτικούς και θα βάλει λουκέτο στο Δημόσιο Σχολείο.